„Brak mobilności”- przyczyny i rozwiązania problemu

W tym wpisie omówię przyczyny oraz struktury które mogą przekszadzać w osiągnięciu mobilności.

Wprowadzenie:

Na ograniczenie mobilność wpływ ma kilka systemów naszego organizmu, czasem cięzko jest stwierdzić że akurat tylko jeden utrudnia nam przyjęcie pewnej pozycji. Dlatego zanim przejdziemy do pracy nad mobilnością powinniśmy zająć się technikami wykonywanych ćwiczeń, a następnie przejść do kwestii związanych z mobilnością. Często zdarza się że nie wykonujemy w sposób poprawny ćwiczeń co odrazu weryfikujemy jako ograniczenie ruchomości(brak mobilności), jednak jeżeli skorygujemy postawę oraz technikę ćwiczenia może okazać się że wzorzec zostanie wykonany poprawnie bez żadnych ograniczeń. Tak więc początkowo skupiamy się na technice jeżeli tam jest wszystko poprawne to przechodzimy do obserwacji ograniczeń i mobilizacji ograniczonych obszarów.

Wiedząc iż posiadamy odpowiednią technikę oraz ograniczenie zakresu ruchu należy zacząć szukać przyczyny ograniczenia. W takiej sytuacji zawsze na pierwszy plan bierzemy pod uwagę stawy, ich poprawne ustawienie może niewelować sztywność tkanek miękkich, powierzchni ślizgowych automatycznie przywracając odpowiedni zakres ruchu. Kolejnymi etapami będzie praca nad poprawą ruchomości tkanek miękkich oraz dynamiczna praca mięśni.

Etapy pracy nad mobilnością

1.Mobilizacje stawowe

  • Są ukierunkowane na pracę z torebką stawową, celem jest zwiększenie elastyczności torebki oraz pozbycie się zrostów torebkowych
  • Do mobilizacji wykorzystujemy gumy oraz paski w celu odciągnięcia powierzchni stawowych i stworzenia przestrzeni
.Glen CordozaKelly Starrett Bądź sprawny jak lampart. Jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność.2015 ; 137
.Glen CordozaKelly Starrett Bądź sprawny jak lampart. Jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność.2015 ; 137

2.Dysfunkcja powierzchni ślizgowych”tkanek miękkich”

Skóra naszego ciała w każdym obszarze ciała powinna być ruchoma, jeżeli np. brakuje przesuwalności w górnej części pleców może to oznaczać duże napięcie okolicznych tkanek które mogą powodować bóle karku, drętwienie kończyn. Miejscami w których występuje duże napięcie należy zająć się za pomocą metod które omówię w kolejnym wpisie

  • „Wbij i rozruszaj”
  • Nacisk
  • Rolowanie
  • Taśma VooDoo Floss

3.Dynamiczna praca mięśni

  • Często po rozwiązaniu spraw technicznych, zlikwidowaniu ograniczeń torebkowych, przywróceniu ślizgu tkankowego okazuje się uzyskaliśmy pełną mobilność bez wykonywania jakiegokolwiek ćwiczenia rozciągającego!!
  • Staramy się zawsze pracować w pozycji która będzie przypominać tą którą chcemy poprawić, np. problem w części dolnej przysiadu- mobilizację wykonujemy w pozycji zbliżonej do dolnej części przysiadu
  • Dynamiczną pracę stosujemy w celu wydłużenia mięśni lub zwiększenia zakresu ruchu
  • Używamy taśmy która zajmie się naszą torebką stawową, następnie przyjmujemy pozycję mobilizacyjną i dążymy do maksymalnego zakresu ruchu poprzez wybieranie zakresu- napięcie mięśni- pogłębienie zakresu
.Glen CordozaKelly Starrett Bądź sprawny jak lampart. Jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność.2015 ; 141

Podsumowując Etapy :

Najlepiej pracować nad kontrolą motoryczną, torebkami stawowymi oraz z taśmą przed treningiem. Po treningu warto pracować nad tkankami miękkimi oraz dynamiczną pracą mięśni w końcowym zakresie ruchu, wykonywanie tych dwóch ostatnich technik po treningu pozwoli na uzsykanie większych rezulatatów gdyż tkanki będą już rozgrzane i gotowe do mobilizowania, z kolej wykonywania ich przed treningiem może zwiększyć ryzko wystąpienia kontuzji(głównie mam na myśli dynamiczną pracę mięśnie w końcowym zakresie gdyż krótkie rolowanie mięśni nie zaszkodzi)

Pozdrawiam Ernest!!

1.Glen CordozaKelly Starrett Bądź sprany jak lampart. Jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność.2015 ; 137-147

2. https://www.obsesjadoskonalosci.com/blog/sport/mobilnosc-czym-nad-nia-pracowac/

Dodaj komentarz