Jak sprawdzić „SZTYWNĄ KOSTKĘ ??”

Wykonujesz przysiady?

Ciężko ci wykonać głęboki przysiad?

Odczuwasz dyskomfort w obrębie kostki?

Jeżeli kiedykolwiek poczułeś na własnej skórze wyżej wymienione pytania, to oznacza że bardzo dobrze trafiłeś drogi czytelniku. W tym wpisie przedstawię ci wykonanie TESTU dzięki któremu samodzielnie w domowym zaciszu będziesz mógł przetestować mobilność swojej kostki która być może wpływa na jakość twojego przysiadu lub wolniej przebiegający proces rehabilitacyjny.

WPROWADZENIE

Kostka jest dość stabilnym stawem, jednak posiada skłonność do sztywnienia oraz unieruchomienia. Jej rolą jest mobilność a więc gdy przestaje być mobilna może to wpływać na resztę stawów oraz nieprawidłowe wykonywanie wzorców ruchów np.problem podczas wykonywania przysiadów. Sztywna kostka wpływa na stopę i kolano powodując niestabilność obu tych stawów. W stopie dochodzi do zapadania się łuku zaś kolano często podczas ruchów funkcjonalnych ucieka do wewnątrz. Aby wykonać głęboki przysiad potrzebujemy mobilnej kostki, podczas przysiadu kolano powinno mieć możliwość przesuwania się do przodu nad naszymi palcami, ten ruch nazywamy zgięciem grzbietowym i pochodzi on właśnie z kostki.

Możemy zmierzyć zgięcie grzbietowe, rysując linię goleni i linię na zewnątrz stopy. Im mniejszy lub bardziej zamknięty kąt, tym bardziej ograniczone zgięcie grzbietowe

TEST

Informuje nas czy nasz staw posiada odpowiednią mobilność oraz czy problemy ze wzorcami ruchowymi nie wynikają z innych części łańcucha biokinematycznego.

Wykonanie:

  1. Znajdź ścianę, uklęknij przy niej bez butów
  2. Użyj centymetra i umieść duży palec u nogi w odległości 13 cm od ściany.
  3. Z tej pozycji popchnij kolano do przodu, próbując dotknąć nim ściany
  4. Pięta musi pozostawać w kontakcie z podłożem

Interpretacja

Mobilność Ograniczona Mobilność
Kolano może dotknąć ściany Kolano nie może dotknąć ściany
Stopapozostaje stabilnie Stopa odrywa się od podłoża
Kolano wyrównane ze stopami Kolano ucieka do wewnątrz
Brak bólu Ból

Jeśli możesz dotknąć kolanem do ściany utrzymując je w jednej linii wraz ze stopą, posiadasz odpowiednią ruchomość, jeżeli jednak kolano ucieka do wewnątrz bądź nie może dotknąć do ściany oznacza to że posiadasz ograniczony zakres zgięcie grzbietowego stopy.

Ograniczenie może być wynikiem sztywności tkankowej lub problemem ruchomości stawowej, ale także oba scenariusze mogą zostać połączone.

Poprzez koncepcję „Joint BY Joint”możemy nauczyć się oceniać ciało, zawsze najpierw oceniamy ruch. Mając problem z przysiadem najpierw oceniamy ruch a następnie potem przechodzimy do testowania poszczególnych elementów stawowych w celu wyłapania najsłabszego ogniwa, które po zmobilizowaniu powinno wrócić do prawidłowej ruchomości i wpłynąć na poprawną mechanikę wykonywania ćwiczenia.

Zakończenie

Posiadając narzędzie jakim jest TEST na mobilność zgięcia grzbietowego, masz możliwość samodzielnego przeprowadzania go przed jak i po treningu w celu ustalenia progresu swoich ćwiczeń mobilizacyjnych. Jeżeli nie odczuwasz żadnego progresu warto zwrócić się do fizjoterapeuty który pomoże ci w rozwiązaniu tego problemu.

W kolejnym wpisie omówię co jest przyczyną słabej ruchomości kostki.

POZDRAWIAM ERNEST !!

1.https://squatuniversity.com/2015/11/05/the-squat-fix-ankle-mobility-pt-1/

2.http://www.mikereinold.com/2013/03/ankle-mobility-exercises-to-improve-dorsiflexion.htm

Dodaj komentarz