„Koncepcja staw po stawie- omówienie

Obraz może zawierać: tekst „"Koncepcja Staw po Stawie Omówienie" FizjoPill #7”

Cześć 🙂

W dzisiejszej FizjoPigułce.

Omówię dwa przykłady dotyczące koncepcji graya Cooka „joint by joint approach” .

W poprzednim poście zostały omówione podstawy dotyczące tej koncepcji, dlatego jeżeli jeszcze się z nimi nie zapoznałeś zachęcam wrócić do https://fizjopill.pl/koncepcja-staw-po-stawie-wstep/

Zaczynamy 🙂

Rozpoczniemy od omówienia przykładu mobilności stawu skokowego

Powiedzmy że posiadamy ograniczenie zgięcia grzbietowego stawu skokowego spowodowane kontuzją. Z koncepcji wynika iż staw skokowy powinien być mobilny, tak więc podczas wykonywania np. przysiadu odpowiednia mobilność tego obszaru przekłada się na poprawnie wykonane ćwiczenie bez zbędnych kompensacji w wyższych stawach. Jeżeli brakuje mobilności w tym stawie nasz przysiad może być kompensowany w wyższych stawach czyli w biodrze oraz kolanie, co przełoży się na zwiększenie ryzyka kontuzji, a w dłuższej perspektywie może nieść ze sobą dolegliwości bólowe kolana, biodra.

Praca nad poprawą mobilność tegoż stawu pozwoli minimalizować ryzyko kontuzji: stopy, kolana, biodra oraz poprawi efektywność wykonywanych ćwiczeń (dzięki czemu staną się one bezpieczniejsze i będą pozytywnie oddziaływać na całe ciało)

Teraz przejdziemy w górę ciała i omówimy stabilność odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Kręgosłup sam w sobie jest ruchomy i powinien być ruchomy!!

Jednak kiedy wykonujemy ćwiczenia z dodatkowym obciążeniem powinniśmy zadbać szczególnie o stabilizację odcinka lędźwiowego. Nieodpowiednie dźwiganie ciężarów, bez wcześniejszego aktywowania mięśni okolicy odcinka lędźwiowego, w dłuższej perspektywie może prowadzić do dyskopatii, kręgozmyku, lub ostrych dolegliwości bólowych. Rzetelna praca nad stabilnością tego odcinka może przyczynić się do prawidłowej pracy reszty segmentów kręgosłupa oraz minimalizować bóle okolicy piersiowej oraz bioder.

Jeżeli macie jakieś pytania zapraszam do kontaktu prywatnego! Zachęcam do ćwiczenia, szukania słabych ogniw oraz pracy nad nimi !!

Nikt nie zadba o wasze ciało lepiej niż wy sami! 🙂

1 Komentarz