„Koncepcja Staw po Stawie” – Wstęp

Cześć!! 🙂

W dzisiejszym wpisie przedstawię koncepcję Graya Cooka „Joint by Joint aproach”

W celu lepszego zrozumienia koncepcji należy wyjaśni następujące pojęcia:

• Mobilność: zdolność układu nerwowo- mięśniowego do wykonywania pełnego zakresu ruchu dostępnego w danym stawie. Definicja dla każdego: Zakres ruchu który możemy wykorzystać w stawie np. ruch okrężny w stawie ramiennym. Zmniejszenie mobilności może skutkować sztywnością w obrębie stawu, bólem co zmniejszy zakres naszego ruchu czyli mobilność.
  • Stabilność: aktywna kontrola mięśniowa pozwalająca przenosić siłę w połączeniu z elastycznością tkanki mięśniowej oraz mobilnością stawu. Definicja dla każdego: Możliwość wykorzystania pełnego zakresu ruchu wraz z jego kontrolą w celu wykonania czynności ruchowej np. brak stabilności odcinka lędźwiowego kręgosłupa może przyczyniać się do błędnego wykonywanego przysiadu i tworzenia przeciążeń w obrębie kręgosłupa i stawów obwodowych.

Powyższa koncepcja postrzega układ ruchu człowieka jako system stawów. Każdy pojedynczy staw, grupa stawów pełni określoną funkcję w naszym aparacie ruchu, przez co jesteśmy w stanie oszacować ryzyko możliwych dysfunkcji danej okolicy oraz wprowadzić profilaktykę treningową w celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia kontuzji. „Staw po Stawie”- każdy segment układu ruchu cechuje się większą mobilnością lub stabilnością patrząc od dołu przedstawionego obrazka widzimy następujące cechy:

• Na Czerwono: Stawy stabilne.
  • Na Niebiesko: Stawy Mobilne
  • Stopa: Stabilność
  • Staw skokowy: Mobilność
  • Staw kolanowy: Stabilność
  • Staw biodrowy: Mobilność
  • Odcinek lędźwiowy kręgosłupa: Stabilność
  • Odcinek Piersiowy kręgosłupa: Mobilność
  • Odcinek Szyjny kręgosłupa: Mobilność
  • Łopatka: Stabilność
  • Staw ramienny: Mobilność
  • Staw łokciowy: Stabilność
  • Staw promieniowo- nadgarstkowy: Mobilność
Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Koncepcja zakłada przenoszenie przeciążeń, jeżeli nie posiadamy mobilności np. w stawie skokowym najprawdopodobniej dochodzi do przeciążania stawu leżącego wyżej oraz niżej .

Pozdrawiam ERNEST 🙂