„Mobilność”- o co chodzi???

W tym wpisie opiszę definicję mobilności oraz dodatkowe treści powiązane z tym tematem

Już od małego na WF , jak i podczas dodatkowych zajęć każdy powtarzał rozciągaj się !!, unikniesz kontuzji, będziesz odczuwał mniejsze „zakwasy”. Mówiąc szczerze żadnych korzyści nie uzyskiwałem, nie potrafiłem się rozluźnić (jeszcze bardziej się spinałem). Zawsze bylem zdenerwowany z powodu braku przyjęcia upragnionej pozycji. Czy skądś to znasz drogi czytelniku ??

Rozciąganie statyczne: :”słów kilka”

Zwykle podczas zajęć w szkole wykonywaliśmy rozciąganie statyczne bez jasno określonego celu” cel był prosty- rozciągaj się !!”.Jako przykład wykorzystam rozciąganie mięśni kulszowo- goleniowych kiedy to przyjmowaliśmy pozycję w leżeniu na plecach chwytaliśmy się za kostki i próbowaliśmy naciągać mięśień do granic jego możliwości. Utrzymując tą pozycję myślałem ciągle o tym jak te mięśnie ciągną i jaki ograniczony zakres ruchu posiadam. Wykonywanie takiego rozciągania nie daje nam informacji o naszych umiejętnościach motorycznych oraz umiejętnościach ustawienia się w poprawnej pozycji, tak więc taki rodzaj rozciągania nie sprawi że będziemy szybciej biegać lub wykonywać sprawnie ćwiczenia funkcjonalne.

Efekty statycznego rozciągania można porównać do rozciągania bawełnianej koszulki, po okresie około 3 minut koszulka ulegnie rozciągnięciu.Podobnie zachowują się nasze tkanki które po takim okresie zostaną maksymalnie naciągnięte.

Powiedzmy że rozciągnieliśmy statycznie mięśnie kulszowo- goleniowe, a za chwilkę mamy zamiar przebiec sprint lub wykonać martwy ciąg z dużym obciążeniem. Jeżeli nie posiadamy odpowiedniej siły, kontroli motorycznej aby opanować nowo zdobyty zakres ruchomości to torujemy sobie drogę do NABYCIA KONTUZJI !!

Wydłużanie mięśni będzie dobrym pomysłem gdy posiadamy wystarczającą kontrolę motoryczną aby wykonać ćwiczenie w zwiększonym zakresie ruchomości.

Mobilność: Definicja

Mobilność lub mobilizacja: oparte na ruchu zintegrowane podejście do całego ciała, biorące pod uwagę elementy potencjalnie ograniczające ruch lub możliwości danej osoby:

  • skrócone i napięte mięśnie
  • problemy z motoryką
  • zaburzenia zakresu ruchu w stawach
  • problemy z dynamiką układu nerwowego

Inaczej ujmując mobilizacja(mobilność) jest narzędziem które ma za zadanie umożliwić nam wykonania prawidłowego wzorca ruchowego bez widocznej kompensacji. Dlatego nie należy patrzeć na mobilność poprzez pryzmat rozciągania statycznego, ale najważniejsze w tym wszystkim będzię spojrzenie globalne, mówiąc krótko( ważna będzię pozycja oraz jej wykorzystanie w czasie ruchu).

Mówiąc o mobilności istotną składową jest stabilność ponieważ to ona determinuje jakość kontroli motorycznej.

Wyróżniamy :

  • Bierną stabilność: (więzadła i torebka stawowa- chronią staw przed urazami)
  • Aktywną stabilność: dynamiczny czynnik zapewniający odpowiednie napięcie mięśni

Mobilność bez stabilności oraz stabilność bez mobilności nie mają sensu, dlatego ważna jest praca nad oboma aspektami. W celu lepszego zrozumienia przenikania się mobilności i stabilności warto poznać koncepcję „JOINT BY JOINT”

Koncepcja „JOINY BY JOINT”

Twórcą jest Gray Cook ’s, koncpecja postrzega układ ruchu jako system stawów, w tym układzie każdy staw jest odpowiedzialny za określoną funkcję i na tej podstawie możemy kalkulować ryzyko wystąpienia urazu oraz możliwość dostosowanie treningu do pełnionej funkcji przez określony staw.

  • Odcinek piersiowy kręgosłupa – mobilność
  • Łopatka – stabilność
  • Staw ramienny – mobilność
  • Staw łokciowy – stabilność
  • Staw nadgarstkowy – mobilność
  • Odcinek lędźwiowy kręgosłupa – stabilność
  • Staw biodrowy – mobilność
  • Staw kolanowy – stabilność
  • Staw skokowy górny (piszczelowo-skokowy) – mobilność
  • Stawy międzypaliczkowe – stabilność

Jeżeli dochodzi do nieprawidłowej pracy jednego z wyżej wymienionych obszarów, będzie to skutkowało pogorszeniem pracy sąsadujących stawów (inne stawy przejmą funkcję słabszego ogniwa).Na przykład jeżeli staw skokowy ma problem z mobilnością to będzie to miało przełożenie na pogorszenie stabilności stawu kolanowego. W koncpecji warto zwrócić uwagę na przeplatanie się elementów mobilnych ze stabilnymi.

Podsumowując: rozciąganie statyczne jest potrzebne, lecz powinno być używane w określonych dysfunkcjach nie jest lekiem na wszelalkie ograniczenie mobilności.

W kolejnych wpisach skupimy się na tym co może nam zmniejszyć naszą mobilność oraz nad technikami radzenia sobie z ograniczoną mobilnością

Pozdrawiam Ernest!!

1.Glen CordozaKelly Starrett Bądź sprawny jak lampart. Jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność.2015 ; 131-133

2.https://fizjotenis.pl/81-mobilnosc-i-stabilnosc-%E2%80%93-cz2-%E2%80%93-joint-by-joint-approach

3.ttps://www.obsesjadoskonalosci.com/blog/sport/mobilnosc-czym-nad-nia-pracowac/?fbclid=IwAR2S1fpo17gJQ232MfxEBQIYOul0pUGcg1qzXFGoftO-HepUKKFTIxcGDPQ

Dodaj komentarz