Pill: Posiadasz zmiany zwyrodnieniowe? Bolą cię plecy ?

Witam drogi czytelniku w pigułkowym wpisie.

Dziś krótka pigułka na temat zmian zwyrodnieniowych do których dochodzi w naszych stawach a ich wpływem na bóle pleców.

Często gdy przeglądamy wyniki naszych badań pojawia się słowo dobrze nam znane a zarazem niezbyt przez nas akceptowane ZWYRODNIENIE! Zmiany zwyrodnieniowe w naszych stawach postępują wraz z wiekiem, a więc normalną sprawą jest że osoba w wieku 60 lat, powinna posiadać większe zmiany zwyrodnieniowe niż 40 latek co oczywiście wcale nie musi się przekładać na sprawność ruchową tych osób gdyż 60 latek dbający o swoje stawy pomimo swojego wieku może być sprawniejszą osobą od 40 latka zabieganego i nie mającego czasu na dbanie o własne ciało.

Aczkolwiek same zwyrodnienia to jest nie jest dla nas wyrok !!. Zwykle gdy rozmawiam z ludźmi to sądzą oni że posiadając zmiany zwyrodnieniowe nie mogą nić robić i muszą na siebie uważać. Uważać na pewno trzeba! lecz należy pamiętać że zmiany zachodzące w naszym organizmie możemy zwalniać i się do nich adaptować, poprzez wykonywanie ćwiczeń które powinna nam zlecić i pokazać nam ich wykonanie kompetentna osoba(fizjoterapeuta, trener personalny). Jeżeli nie podejmiemy bezpiecznej aktywności nasze stawy będą stawały się coraz bardziej sztywniejsze co przełoży się na większe odczuwanie dolegliwości bólowych.

Zakończenie:

Zmiany zwyrodnieniowe będą nas prześladować jedni odczują je mniej drudzy bardziej, jednak ból pleców wcale może nie wynikać z pojawiających się zwyrodnień, ale może być poprostu przyczyną naszego bezruchu i sztywnienia tkanek które nie są przez nas odżywiane Najlepszym odżywieniem dla tkanek oraz stawów jest RUCH !!

POZDRAWIAM ERNEST!!

1. Fizjoterapeuta Daniel Kawka
  2. Associations between back pain history and lumbar MRI findings.
    Videman T, et al. Spine. 2003