„Rolowanie-Wstęp”

Cześć!

Witam w pierwszej FizjoPigułce

W dzisiejszym wpisie przedstawię korzyści, przeciwwskazania oraz podstawowe informacje dotyczące „Rolowania” Tak więc ZACZYNAMY:

Rolowanie jest to metoda automasażu polegająca na rozluźnianiu mięśni, powięzi. Pewnie zastanawiacie się co to jest powięź??

W skrócie: Powięź jest to sieć tkanki łącznej otaczająca każdy mięsień, grupy mięśniowe oraz narządy wewnętrzne. Możną ją nazwać spoidłem całego ciała, tak więc np. problem z prawym barkiem może spowodować ból lewego biodra gdyż poprzez powięź zachodzi transmisja nadmiernych napięć w ciele człowieka. W czasie wysiłku fizycznego, ciężkiej pracy, długiego przebywania w pozycji siedzącej, powielania nieprawidłowych wzorców ruchowych dochodzi do mikrouszkodzeń w powięzi, powstają zgrubienia oraz pojawia się sztywność tkankowa. Te wszystkie aspekty nie pozwalają na swobodną pracę mięśni, struktur około stawowych oraz nerwowych.

Poprzez rolowanie jesteśmy w stanie poprawić elastyczność, mobilność powięzi względem otaczających ją tkanek, dzięki czemu wpłyniemy na rozluźnienie mięśni

Podczas rolowania woda jest wypychana w podobny sposób jaki możemy zaobserwować podczas wyciskania gąbki. Gdy nacisk na powięź zmniejszy się, następuje ponowny napływ płynu z otaczających tkanek, sieci limfatycznych. W miejscach, gdzie powięź jest mniej elastyczna, występują zrosty oraz zmniejszona ilości płynu, po zastosowaniu rolowania tkanka staję się lepiej nawodniona. Korzyści wynikające z rolownia:

Zwiększenie:

• Potencjału przed treningowego (Mocy, siły dynamicznej mięśni)
  • Tempa regeneracji mięśni
  • Elastyczności mięśni

Jednocześnie zmniejsza:

• Bolesność mięśni po wysiłku
  • Ograniczenia ruchowe po wysiłku związane z bólami po treningowym (DOMS) Po co się rolować i dlaczego?

Napięte mięśnie mogą prowadzić do:

• Zwiększonego ryzyka kontuzji
  • Braku prawidłowego zakresu ruchu
  • Dolegliwości bólowych
  • Wolniejszej regeneracji

Dla kogo jest rolowanie?

Dla osób trenujących, zawodowo, amatorsko, wykonujących ciężką pracę fizyczną oraz spędzających długie godziny w pozycji siedzącej Dla każdej osoby potrzebującej rozluźnienia oraz regeneracji mięśni.

Przed rolowaniem należy wykluczyć przeciwwskazania:

• Stany gorączkowe (infekcje organizmu)
  • Stan zapalny w obrębie masowanego miejsca (świeże złamania, przerwanie ciągłości skóry, reumatoidalne zapalenie stawów- RZS)
  • Nowotwory
  • Nadwrażliwość skóry
  • Zaawansowana cukrzyca
  • Zaawansowane żylaki
  • Zakrzepica żył Rolkę można wykorzystać zarówno w treningu, jak i sporcie do ćwiczeń stabilizacyjno-koordynacyjnych.

Pozdrawiam ERNEST