„Sztywna Kostka” Przykładowa mobilizacja stawu skokowego

Sztywność w obrębie stawu skokowego(kostki), w większości przypadków  spowodowana jest nadmiernym napięciem mięśni, powięzi oraz torebek stawowych otaczających staw. Napięcia  powstają  na skutek przebytego urazu lub nie wykorzystywania funkcjonalnego zakresu stawowego podczas czynności dnia codziennego.

Sposobów mobilizowania oraz rozciągania okolicy stawu skokowego jest wiele !! W tym wpisie przedstawię te które według mojej opinii są skuteczne i łatwe do wykonania dla każdego !!

Omówię trzy pomocne ćwiczenia w mobilizowaniu „kostki” polecam wykonywać je w następującej kolejnośći:

Krok1:Mobilizacja z ruchem

  • Taśma ułożona nisko na kostce
  • Wyższe ułożenie może powodować gorszy efekt wykonywanego ćwiczenia
https://squatuniversity.com/2015/11/19/the-squat-fix-ankle-mobility-pt-3/
  • Mobilizujemy poprzez wysunięcie kolana w przód z jednoczesnym działaniem taśmy w przeciwnym kierunku
  • Ważne aby stopa była stabilnie przyparta do podłoża

Krok 2: Rolowanie

  • Ma za zadanie rozluźnić napięte tkanki oraz poprawić ślizg tkanek otaczających staw skokowy
http://kobietybiegaja.pl/wp-content/uploads/2015/08/roler-3.jpg

Krok3: Rozciąganie nr.1

  • Ustawiamy się na podwyższeniu, stopa przylega do podłoża na wysokości śródstopia
  • Napinamy mięśnie brzucha
  • Kierujemy pięte w kierunku podłoża, pamiętając o zachowaniu równowagi oraz prawdiłowym ułożeniu stopy
  • Rozciąganie będzie odczuwalne na tylnej stronie goleni
Jttps://squatuniversity.com/2015/11/19/the-squat-fix-ankle-mobility-pt-3/

Jeżeli nie mamy możliwości skorzystania z podwyższenia, rozciąganie możemy wykonać przy ścianie

Rozciąganie nr.2

  • Palce stopy zadzieramy o ścianę
  • Stopa ustawiona w pozycji neutralnej
  • Napinamy pośladek
Glen CordozaKelly Starrett Bądź sprawny jak lampart. Jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność.2015 ; 425-429
  • Stopę utrzymujemy stabilnie
  • Prostujemy się( napinamy brzuch oraz pośladki)
  • W celu uzyskanie rozciągania zbliżamy się biodrem do ściany
Glen CordozaKelly Starrett Bądź sprawny jak lampart. Jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność.2015 ; 425-429

Przedstawione w powyższym wpisie ćwiczenia mogą być wykonywane jako zestaw mobilizacyjny przed wykonywaniem ćwiczeń siłowych oraz u osób mających problemy z mobilnością stawu skokowego różnego pochodzenia.

Pozdrawiam Ernest !!

  1. Vicenzino B, Branjerdporn M, Teys P i Jordan K. Początkowe zmiany w tylnym zwężeniu stawu skokowego i zgięciu grzbietowym kostki po mobilizacji z ruchem u osób z nawracającym zwichnięciem kostki. Terapia manualna. 2004 maj; 9 (2): 77-82
  2. Reid A, Birmingham TB i Alcock G. Skuteczność mobilizacji z ruchem u pacjentów z ograniczonym zgięciem grzbietowym po zwichnięciu kostki: próba krzyżowa. Fizjoterapia Puszka. 2007; 59: 166-172
  3. Glen CordozaKelly Starrett Bądź sprawny jak lampart. Jak pozbyć się bólu, uniknąć kontuzji i zwiększyć sprawność.2015 ; 425-429

Dodaj komentarz