„Wałek do masażu”- czyli o wyborze rolera

Zanim rozpoczniemy naszą przygode z rolowaniem warto jest wiedzieć jaki roler wybrać. W tym wpisie postaram się przybliżyć rodzaje rolerów.

Kilka lat temu gdy się dowiedziałem o rolowaniu, pomyślałem że to naprawdę fajna sprawa i warto byłoby skorzystać z takiej opcji, ale oczywiście odrazu pojawił się dylemat jaki roler kupić?

Ja akurat nie miałem szczęścia i kupiłem wałek nieodpowiadający wymaganiom mojego ciała(przeceniłem swoje możliwości).Mam nadzieję drogi czytelniku że ty poprzez ten wpis nie popełnisz tego samego błędu!!

Kształt rolera odzwierciedla rodzaj pracy jaką będziemy mogli nim wykonać. Wyróżniam rolki gładkie oraz karbowane, występuje także podział na wałki twarde lub miękkie. Twarde będą wykorzystywane u sportowców zaś miękkie w rozluźnianiu oraz treningu wzmacniającym.

Gładka rolka

Własne zdjęcie

Korzystając z niej uelastycznimy, rozluźnimy nasze mięsnie oraz otaczające je powięźi. Jest zalecana w rehabilitacji, sporcie ale również dla osób amatorsko uprawiających sport oraz tych którzy chcą pracować nad swoim ciałem.

Karbowana rolka

Zdjęcie własne

Posiada niereguralną powierzchnię dzięki czemu dociera w głębsze warstwy tkanek powodując zwiększenie krążenia krwi w mięśniach co z kolej prowadzi do szybszego usuwania toksyn. Ta rolka jest zalecana sportowcom.

Jeżeli chodzi o wybór rolki ważny jest cel jej użycia, czyli co chcemy uzyskać poprzez jej wykorzystywanie? Ja osobiście jak już wcześniej wspomniałem popełniłem błąd i zakupiłem rolkę karbowaną! to nie był mój najlepszy życiowy wybór. Praca na niej nie przynosiła oczekiwanego rozluźnienia mięśni lecz efekt był odwrotny, jeszcze bardziej się napinałem.

Podsumowując temat rolerów zdecydowanie polecem te gładkie gdyż z nimi praca jest przyjemniejsza i bardziej efektywniejsza. Częstym błędem jest myśl „rolowanie musi boleć!” Nie zgadzam się z tym stwierdzeniem, i uważam że rolowanie może boleć ale ten ból powinniśmy odczuwać jako przyjemny, a w trakcie użycia wałka powinniśmy potrafić się rozluźnić aby po zakończonym rolowaniu odczuwać ulgę którą przynosi rozluźnienie napiętych mięśni.

Dodatkowe narzędzie !!

Zdjęcie własne

Zamiast używania rolki karbowanej warto jest się zaopatrzeć w piłeczkę do tenisa!! Jeżeli odczuwamy jakikolwiek punktowy ból, warto użyć jej w celu likwidacji tego bólu i głębszej penetracji w struktury mięśniowo- powięziowe.

Reasumując: rolowanie jest dobrym dodatkowym narzędziem w pracy nad swoim ciałem i warto je dodać do swojego planu treningowego/rehabilitacyjnego.

W następnych wpisach porusze tematy związane z : wpływem rolowania na organizm oraz technikami jego wykonywania.

Pozdrawiam Ernest!!

1.http://rehabilitacja-holistyczna.pl/wp-content/uploads/2015/03/SR59-Lemiesz.pdf

2.https://www.magazynbieganie.pl/rolowanie-miesni-robic

3. MacDonald G.Z. et al. An acute bout of self-myofascial release increases range of motion without a subsequent decrease in muscle activation or force. The Journal of Strength & Conditioning Research 2013; 27 (3), s. 812–821.

1 Komentarz

Dodaj komentarz